Fredag 13

Dag tretten – Mandag 1. januar – 2018. Oppstart 14:30

1 time og 45 min

30 x 30 cm

Olje

Alt ble malt direkte fra topp til bunn uten noen opptegning i starten.

Kanskje min største utfordring så langt i prosjektet.

Fredag eller mandag?

Jeg er familiefar og jeg både ønsker og må forholde meg til familien først. Noen ganger passer det bare ikke å gå ut på fredager. Hovedpoenget for meg er jo likevel at jeg skal ut å male skiftningene i lys og dokumentere naturens skiftninger her i våre nordlige skoger. Til vanlig passer fredager best, så fredags-konseptet er fortsatt relevant!

Farge og lys

Til og med den blå himmelen var lysere enn hvitfargen på paletten, så fargene i maleriet stemmer ikke helt overens med det faktiske lyset som var der. Forgrunnen er for lys. Det er et dilemma, for hadde jeg mørknet det hele ned tilsvarende for å opprettholde kontrasten, ville det være vanskelig å få fram detaljene i det mørke. Øynene tilpasser seg hele tiden det jeg ser på, og det er vanskelig å overføre dette rike spennet som øynene kan oppfatte til, den begrensning som pigmenter på på en maleplate kan gi rom for.

I tillegg til dette endret lysforholdene seg flere ganger i løpet av økta, og det var vanskelig å bestemme meg for hvilket lys jeg skulle bruke.

Mot slutten gikk sola ned, og jeg klarte ikke lenger å skjelne mørk blå fra mørk brun, og jeg måtte avslutte maleprosessen.

Penselstrøk

Denne gangen forsøkte jeg å legge igjen flere merker etter penselen enn i de tidligere maleriene, men jeg oppdaget at jeg fikk problemer med penslene. Enten var de stive penslene for store og brede, eller de små var for myke. I tillegg brukte jeg et nytt merke med blåfarge, men denne var mye mykere enn de andre, og det ble vanskelig å arbeide med dem. Jeg slet også med at det ble litt glatt noen steder der det hadde blitt lagt på terpentin, så malingen som var tykk festet seg dårlig. Jeg må ta noen valg fremover. Det er en spennende prosess.

Jeg strevde betydelig med selvtilliten denne gangen og følte at det jeg lagde ble veldig dårlig. Da jeg kom hjem og så bildet i bedre lys, så jeg at det likevel ikke var så galt.

Vær

Paraplyen holdt regnet unna, men jeg må få til en annen måte å feste den på. Den falt av underveis og for mye plunder gjør meg ukonsentrert i forhold til det jeg egentlig skal gjøre.

Noen detaljer

To detaljer som viser impasto satt opp mot detaljerte og tynne penselstrøk. De tykke lagene var så seige at det var relativt enkelt å male over for eksempel den tynne mørke kvisten med uttynnet maling (med terpentin).

Disse detaljene gir litt håp for prosessen videre. Dette er nemlig noe som passer overens med det jeg ønsker å få til. De tykke lagene ble lagt på med palettkniv og stive svinebustpensler.

Magne

2 Comments

  1. Hei og godt nytt år!
    Jeg er imponert over bildene dine og hvordan de bygger lagene. Jeg mener jeg har lest et sted at Vebjørn Sand brukte vodka for å holde viskositeten på malinga tynn nok. Kanskje det kan fungere for deg også?

    • Hei Morten, og godt nyttår til deg også! Ja, jeg vet at det går an å bruke alkohol i vannbasert maling for å senke frysepunktet, men jeg har egentlig ikke behov for å mykne selve oljemalingen i kulda. Det er mer det at to ulike merker har ulik konsistens, og jeg ble litt overrumplet der og da, siden jeg ikke hadde testet den nye hjemme før jeg dro ut.

Comments are closed