Hvile

Når jeg møter på hindringer i livet blir jeg nærmest besatt av å finne løsninger. Hvilke dører er fremdeles åpne når noen lukkes? Åpner nye dører seg?

En aktivitet jeg kan bruke tid på når jeg ikke orker å herje rundt i snøkaoset i naturen, er å studere utsikten fra hyttevinduet. Da passer det også godt å fordype seg i akvarellmaling.

Utstyr og maling kan ligge fremme, og jeg kan gå til og fra. Oljemaling er på en del områder enklere enn akvarell. Jeg kan velge de fargene jeg vil bruke og ferdig med det. Når det kommer til akvarell, så er det en hel del andre egenskaper som også blir viktige. De ulike pigmentene oppfører seg ulikt i møte med vannet på papiret, og de interagerer på forskjellige måter med hverandre. Noen er lettere å viske ut ved hjelp av litt vann og noen fester seg dypt og bestemt i papiret. Noen er transparente og noen er opake (dekkende). Noen granulerer (lager avleiringer), og noen flyter jevnt utover uten at de har et bestemt uttrykk. Skal jeg bruke tube eller fargetabletter?

Jeg kunne brukt like mye tid på å beskrive valg av papir og eventuell oppspenning eller ikke.

Men når jeg har så mye tid som jeg har nå, er det nettopp muligheter for å gjennomføre slike undersøkelser. Det har jeg gjort og her er mitt foreløpige valg:

Kobolt blå – For en nøytral og rolig blå og grå (sammen med brent umbra)

Ultamarin (finmalt) – For en sprekere blå som reagerer mer uforutsigelig med andre pigmenter og for spennende og nøytrale gråfarger sammen med brent umbra.

Brent umbra – Mørk og fin nøytral brun som lager fine gråfarger med kobolt og ultramarin.

Brent oransje – En oransjerødlig brun som reagerer med andre pigmenter.

Van Dyke brun – En blandingsfarge som består av flere pigmenter. Lager fine, nesten nøytrale gråfarger sammen med ultramarin og kobolt. Gråfargene får et grønnlig skjær.

Brent sienna – Rødlig og litt mer opak mørk brun som også lager fine gråfarger med kobolt og ultramarin.

Nikkel Azu gul – En litt mørk gul som reagerer kraftig med vannet og med andre farger. Kan lage gressgrønne nyanser sammen med kobolt eller ultramarin. Her reagerer pigmentene så mye med hverandre at spennende nyanser oppstår på papiret.

Quiacridone gold – En varm og transparent okerfarge som reagerer kraftig med vann og andre farger.

Titanhvit – En tube med hvit gouache til ymse bruk.

Quinacridone red – En transparent rød jeg kan ha i bakhånd dersom brent oransje ikke blir rød nok.

Alt i alt er dette et knippe farger som kan harmonere godt med hverandre, som er fine å legge lag over lag og som kan lage spennende reaksjoner med hverandre.

Magne