Dette maleriet er for meg en løsning og en vei videre når jeg tenker på mulighetene og begrensningene jeg har i mitt kunstneriske virke!
Jeg har et ganske lite atelier eller studio. Det har gitt meg utfordringer når det gjelder å male større malerier, men også med løsemidler som brukes i oljemalingen. Malerier bør kunne sees på avstand mange ganger i maleprosessen, og det er utfordrende å male med min teknikk uten å bruke terpentin. (Selv luktsvake alternativer forhindrer ikke mulig helserisiko.)
Løsningen på plassproblemet har i all hovedsak vært å fjerne møbler og utstyr som ikke er relevant for malerarbeidet. Løsningen på det andre har vært å gå over til vanntynnbar oljemaling: i all hovedsak fra merket Cobra. Jeg har vært skeptisk til om denne malingen passer min teknikk godt nok, men det synes jeg nå at jeg har klart å motbevise.
Den nye måten å arbeide på har ført til at jeg har fått inn noe nytt i bildeskapingen – som en slags bonus på kjøpet. Jeg har nemlig vært nødt til å dikte litt selv for å lage innhold på steder i maleriet der jeg mangler informasjon fra friluftsmaleriet jeg har hatt som utgangspunkt. Jeg har også tatt nye turer ut i marka kun for å undersøke hvordan et slikt fenomen har sett ut. Da har jeg satt meg ned, enten der jeg tidligere har malt eller fra et lignende sted, og jeg har sittet der en god stund bare for å se, se og se. Deretter handler det om å memorere. Maleriet som senere oppstår i studioet i denne prosessen blir mer preget av meg og mitt temperament og blir noe annet og nytt i forhold til friluftsmaleriet. Det blir ikke bare en forstørret kopi.
Nå har jeg fått vann på mølla og har begynt å se for meg malerier både som 90 cm x 90 cm og 120 cm x 120 cm!
Maleprosess
Magne