Et lite gjennombrudd

Røtter, olje på plate 60 cm x 60 cm. Studiomaleri med utgangspunkt i friluftsmaleri og minner. Ingen fotografier er brukt som støtte.

Dette maleriet er for meg en løsning og en vei videre når jeg tenker på mulighetene og begrensningene jeg har i mitt kunstneriske virke!

Jeg har et ganske lite atelier eller studio. Det har gitt meg utfordringer når det gjelder å male større malerier, men også med løsemidler som brukes i oljemalingen. Malerier bør kunne sees på avstand mange ganger i maleprosessen, og det er utfordrende å male med min teknikk uten å bruke terpentin. (Selv luktsvake alternativer forhindrer ikke mulig helserisiko.)

Løsningen på plassproblemet har i all hovedsak vært å fjerne møbler og utstyr som ikke er relevant for malerarbeidet. Løsningen på det andre har vært å gå over til vanntynnbar oljemaling: i all hovedsak fra merket Cobra. Jeg har vært skeptisk til om denne malingen passer min teknikk godt nok, men det synes jeg nå at jeg har klart å motbevise.

Den nye måten å arbeide på har ført til at jeg har fått inn noe nytt i bildeskapingen – som en slags bonus på kjøpet. Jeg har nemlig vært nødt til å dikte litt selv for å lage innhold på steder i maleriet der jeg mangler informasjon fra friluftsmaleriet jeg har hatt som utgangspunkt. Jeg har også tatt nye turer ut i marka kun for å undersøke hvordan et slikt fenomen har sett ut. Da har jeg satt meg ned, enten der jeg tidligere har malt eller fra et lignende sted, og jeg har sittet der en god stund bare for å se, se og se. Deretter handler det om å memorere. Maleriet som senere oppstår i studioet i denne prosessen blir mer preget av meg og mitt temperament og blir noe annet og nytt i forhold til friluftsmaleriet. Det blir ikke bare en forstørret kopi.

Nå har jeg fått vann på mølla og har begynt å se for meg malerier både som 90 cm x 90 cm og 120 cm x 120 cm!

Maleprosess

Første strøk består i all hovedsak i brent umbra og ultramarin. Maling er delvis malt på, smurt utover og vasket bort med vann og pensel eller papir. Allerede her kan jeg begynne å dikte for at komposisjonen skal sitte enda bedre enn i friluftsmaleriet.
Deretter begynner jeg å arbeide fram røttene som ligger under vann ved å male negative flater trinn for trinn. Etter dette må maleriet herde en del dager.
Når første strøk er tørt nok, kan jeg begynne å legge på nye fargelag.
Nye elementer kan også føres inn i komposisjonen. En stund etter at jeg hadde malt dette, så jeg at bildet manglet en diagonal linje. Denne jeg malte inn senere.
Maleriet hadde nå tørket i nærmere to uker (mens jeg var på ferie), og jeg kunne gå videre med å legge på nye lag. Jeg hadde vært ute i skogen i mellomtiden og sett at vannet skogsbekkene er ganske kraftig jordfarget. Dermed kunne jeg bruke dette til å føre det som skulle være under vann mer i en mørkere brun retning. Jeg var nå usikker på om jeg kunne legge på de siste gjennomsiktige delene, men jeg satset litt på at det skulle kunne gå. Jeg hadde nå en mulighet for å vaske bort det som ikke var vellykket, så jeg hadde en slags angreknapp.
Gress fra et område over bildekanten, samt skogen og himmelen bak den speilet seg i vannet. Jeg malte dette ganske direkte på.
De gjennomskinnelige blåhvite himmelspeilingene ble malt på som hele flater. Jeg snudde bildet opp ned og vasket ut blad og løvverk ved å bruke en ren og våt pensel og fuktig tørkepapir.

Magne