Fredag 21

Dag enogtyve – Fredag 8. mars  – 2018. Oppstart ca 15:00

Omtrent 1 time og 40 min

30 x 30 cm

Olje

Første steg er å plassere hovedformer og farger.
Nesten ferdig bilde, bare noen kvister som mangler.

 

Detalj
Detalj som viser hvordan palettkniven er brukt for å få til et skikkelig dekkende lag i bakgrunnen.

Planen denne gang gikk ut på å få til den store kontrasten mellom snø i skyggepartiene opp mot direkte solbelyst snø. For å få til dette, måtte jeg male skyggene mye mørkere enn slik de faktisk så ut. Det vil nemlig ikke være mulig å få til den lyseste delen direkte fordi den hviteste hvite malingen er vesentlig mørkere enn den opplyste snøen, noe som kanskje høres merkelig ut. Neste gang jeg får en lignende utfordring, vil jeg i tillegg smalne stammene og greinene akkurat der de står mot lyset slik at det ser ut som om lyset sluker dem.

Ellers eksperimenterte jeg denne ettermiddagen med en blåmalt plate å male på. Det går an å se rester etter denne fargen mellom stammene på detaljbildet over her. Det var ikke et vellykket forsøk. Det ga meg tvert imot flere utfordringer. Den blå undermalingen svertet over på de nye og våte lagene slik at jeg slet med å beholde fargenyansene jeg hadde blandet på paletten. Dessuten fikk jeg ikke effekten som oker undermaling gir med en varm glød som bryter gjennom. For å dekke ordentlig, måtte jeg male mye av bildet med palettkniv..

Turen opp tok en time og 10 minutter på truger. På vei hjemover igjen skremte jeg opp åtte til ti vinterkledte ryper. Det hadde jeg aldri trodd skulle være mulig ved Salvestjønn, så nære byen.

Jeg legger ved et lydbilde av trugeturen:

Magne