Fredag 24

Dag fireogtyve – Fredag 6. april – 2018. Oppstart kl 13.45

1 time og 45 minutter

30cm x 30cm

Olje

Det er enda altfor mye snø på skogsveiene til at det er mulig å dra inn til stedet mitt ved hjelp av sykkel. Derfor må jeg bruke bil. Det gjør turen noe enklere, selv om jeg likevel bruker mer enn en time på å gå til fots fra parkeringsplassen. Jeg valgte å ta det lungt fordi jeg slapp tidligere fra arbeid. Dermed ble det tid til både filming og lydopptak underveis. Jeg rekker ikke å formidle så mye av det her enda, men det kommer i en senere oppdatering.

Her er en liten presentasjon av fremdriften med maleriet:

Denne dagen valgte jeg enda en ny blanding for gråtoner mars oransje og ultramarin. Mars oransje er kaldere enn jernoksid (mindre rød) og varmere enn brent umbra (mer rød) Det gjorde fremdeles at skyggene fikk e fiolett drag, men i i en veldig dempet grad. Denne blandingen likte jeg godt!

Hovedformer

Maleplata denne gang var malt i ulike grånyanser med en tynn tørr-lasur av oker over som var god og tørr. Etter en rask opptegning av hovedmotivet, malte jeg inn snøen. Her var de negative feltene vesentlige. På denne måten får jeg kontroll på komposisjonen ganske effektivt. De negative og de positive feltene er like viktige for helheten. Dersom jeg får balansert dette, gir det en viss mulighet for en vellykket komposisjon på en veldig direkte måte. Linjeføringen med skyggelinjene som kommer inn fra venstre er veldig viktig for å få dynamikk inn i et bilde som eller ser veldig symmetrisk. Symmetri kan brukes for å skape ro og tyngde (noe kvadratet forsterker), og det kan føre til at bildet blir kjedelig. Derfor liver disse linjene opp. Her blir det en hovedbue (trippel i starten fra venstre) som går fra venstre og nedover mot høyre der den støter på en linje fra sentrum nederst mot sentrum høyre.

Jeg valgte å legge inn en del av de tynne kvistene ganske tidlig i motsetning til vanlig. Det er fordi de i i denne komposisjonen er så viktige og dominerende. Jeg måtte ha dem med i vurderingen på et tidlig stadium.

Jeg var usikker på hvor lenge jeg hadde sola inn fra høyre, siden det egentlig var meldt overskyet. Derfor måtte jeg med få og hurtige strøk etablere feltene som lå i lys, og de som lå i skygge.

Her er en detalj som viser avslutningsfasen. Store kladder med maling legges på for å skape mer stofflighet. Selv om denne malingen er våt i flere uker, kan den likevel overmales – enten med tykke nye lag som legges varsomt på, eller som hurtige og våte tynnes strøk gjort med en myk, langhåret og tynn pensel (kvister, lyng etc)

Også dette ble en eventyrlig flott dag med god tid til bål. Pølser denne gang.

Video kommer i en senere oppdatering.

Magne

Translate »